Palatul sufletului are o mulţime de încăperi.
Fiecare cameră are farmecul, misterul şi parfumul ei unic. Prin multe dintre
ele au trecut, sau chiar s-au stabilit, persoane care, de-a lungul anilor, au
lăsat daruri spirituale, unii chiar punându-şi amprenta prezenţei, modelând stiluri
şi decoraţiuni interioare.
Există însă şi spaţii nevizitabile, sufocate
între pereţi tapetaţi cu indiferenţă, spaţii care păstrează scheletele luptelor
interioare, ale dramelor şi întrebărilor fără răspuns, şi chiar ciornele
corigenţelor emoţionale. Când intrăm uneori, sub pretextul de-a aerisi, de fapt
aduşi de porniri obscure, asemenea acelora care revin la locul crimelor comise,
ne împleticim în lanţuri de spaime, ne întâmpină, sadic, urletul de lup al
temerilor, ne istovesc himerele traumatice ale confruntărilor tenebroase.
Viaţa ne oferă, zgârcit, dreptul sau speranţa de
a clădi şi decora coridoare de lumină, săli, nişe şi firide în care stau
frumuseţi şi valori niciodată visate. Pe unele dintre ele le descoperim
accidental, altele ne sunt interzise. Din păcate pentru noi, planurile de
construcţie ale marelui Creator au fost desenate pe hârtia virtuală a
imaginaţiei şi nu s-au păstrat. Hotărât lucru, un gest deliberat.
Aşa că sufletele sunt, ele însele, o parte din
arsenalul ispitelor sădite în calea noastră, bieţi muritori, plante din Taina
dintâi a cunoaşterii, spre a ne face să pornim, din timp în timp, în aventura
miraculoasă a explorării vreuneia dintre ele. În mână, ţinut strâns, ghemul de
lână din care urmează să desfacem, centimetru cu centimetru, firul Ariadnei. Şi
pornim, cu credinţa că suntem bine echipaţi, în expediţia interactivă pe care o
numim, neîncăpător cuvânt, iubire.
Ne îndrăgostim, invariabil, de acel unic,
sofisticat miracol arhitectonic, iluminat convergent de aşteptări şi speranţe,
care se re-creează permanent în fantasme, şi ne cazăm, fără de veste, în noua
reşedinţă, dăruind, pe negândite, palatul nostru în schimb. Experienţa
fascinantă a unui habitat pe care nu dorim să-l părăsim vreodată.
După o vreme, avem impresia că ne descurcăm pe
culoarul principal la fel de bine ca acasă: ştim înălţimea treptelor de la
scări şi densitatea fericirii sau a tristeţii din saloane. Dar, în acelaşi
timp, nu ne putem opri să nu privim, cu omenească îngrijorare, zăvoarele
ferecate de pe ultimele uşi, pe sub care se strecoară lumina, şi pentru ale
căror lacăte sperăm să primim sau, de nu, să găsim cheia potrivită.
Viaţa curge totuşi domol, iar fericirea de a fi
acolo amestecă vise cu realităţi, prevenind mişcarea filmului pentru albume
fotografice a căror calitate credem că poate să reziste timpului. Din timp în
timp, suflul obişnuinţei ameninţă să stingă flacăra sfeşnicului care ne
luminează paşii prin saloane, obligându-ne la bâjbâiala de care ne temeam,
şi-apoi poate veni şi ziua genunchilor juliţi pe trepte, ceea ce duce la
dorinţa de a schimba opţiunea de prelungire contractuală. Mai mult, dacă
măsurile de întreţinere a locuinţei se lasă aşteptate, ori sentimentele
evanescente ale proprietarului vor rezidi intrări, ne vom putea trezi, la fel
de fără veste cum am intrat, în stradă.
Ba se mai poate întâmpla ca printre vizitatorii
locului să apară vreo persoană calificată în domeniul arhitecturii de
interioare, care să sugereze cumva, proprietarului, o schimbare sumară, ca, de
pildă, mutarea unui tablou de pe un perete pe altul, pentru a-l pune, zice el,
într-o lumină mai bună. O încercare e pe cale de-a se naşte.
Un ciocan loveşte capul unui cui de susţinere şi
… peretele sună a gol. Dintr-odată, suntem confruntaţi cu speologica revelaţie
a unei descoperiri majore: o imensă încăpere neumblată vreodată de paşi sau
umbre. Arhitectul, incitat de generozitatea spaţiului, începe să-l decoreze.
Locatarul de drept, neştiutor de existenţa acestui loc, de dimensiuni
comparabile cu interiorul unei catedrale gotice, nu-i percepe lipsa.
Bulversat de noua realitate, proprietarul
palatului se lasă pradă infatuării şi, îndemnat de entuziasmul noului venit,
îşi mută centrul de greutate al preocupărilor în noua zonă de influenţă.
Cu timpul, palatul devine un duplex, cu acces
separat pentru fiecare din cei doi, fostul chiriaş şi arhitectul de talent.
Aflaţi în atare situaţie, la o adevărată
intersecţie a incursiunii în noi înşine, ne putem întreba: unde începe
infidelitatea? Care este punctul de redistribuire a resurselor sentimentale?
Cine are în mână capătul pompei de alimentare cu dragoste? Care e ziua fatidică
de emitere a cartelelor de raţie zilnică pentru atenţia faţă de partener ?
Şi, ca un făcut, tot atunci privirea ni se
opreşte, ca din întâmplare, pe un poster, care avertizează că în ziua
bilanţului vom fi evaluaţi nu doar pentru faptele bune şi rele, ci şi pentru
absenţa curajului de a lupta pentru păstrarea unei imense trăiri pe care am
îngropat-o în cripta renunţării. Pentru ca….? de Tristan

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu