Mai presus de
toate, masoneria aşteaptă de la fraţii săi să moară spiritual şi apoi
să renască ca oameni noi, superiori. Ritualurile au rămas
identice până astăzi. Mai întâi candidatul este dus într-o cameră
zugravită în negru, cu o masă, un scaun şi un birou. Pe masă este o
carafă cu apă de izvor, nişte pâine uscată şi două pahare, unul cu
sulf şi altul cu sare.
Apa este
elementul în care materia se dizolvă. De asemenea, ea are semnificaţii
contradictorii; pe de o parte însufleţeşte şi fertilizează, pe de altă parte
sugerează scufundarea şi decăderea, asfinţitul. Ea mai este şi simbolul
fundamental al tuturor energiilor inconştientului, în acest fel ea devine
periculoasă atunci când prin revărsări îşi depăşeşte graniţele.
Pâinea
simbolizează viaţa grea pe care a trăit-o până acum candidatul, viaţă al cărei
scop ar trebui să fie binecuvântarea în Ceruri. Aceasta este comparată cu
întregul proces prin care se trece de la bobul de grâu până la forma finală de pâine.
Apa de izvor şi pâinea uscată simbolizează hrana
spirituală, asceza şi pregătirea pentru pătrunderea în Universul ezoteric.
Semnifică, totodată, cumpătarea, modestia, bunul simţ.
Apa, în universul simbolurilor, se desfaşoara pe trei
traiectorii fundamentale: originea
vietii; mijloc de purificare; centru de regenerare.
În plan ritualic general, apa semnifică virtualul; adică tot ceea ce nu are
încă formă, nu este definit pe deplin. Viitorul ucenic Mason tocmai de aceea încearca
proba apei, pentru a se defini, pentru a lua forma de iniţiat, de adept al
celei mai longevive confrerii din lume, Masoneria Universală.
Este aici locul şi clipa să amintim şi o altă conotaţie
a apei: simbol ancestral al puterii Spirituale de a rămâne, în esenţa ei, mereu
aceeaşi, indiferent ce formă ar căpăta. Forma apei se schimbă de fiecare dată,
cu fiecare forma nouă a vasului în care este turnată; fondul ei, însă, rămâne
neschimbat. Asemenea apei, Ordinul Masonic a avut, de-a lungul mileniilor,
forme diferite, chipuri diferite, nume diferite; esenţa sa, însă – fondul, conţinutul
– a rămas întotdeauna acelaşi: Arta Regală.
Din punct de vedere psihologic, apa semnifică cele mai
profunde straturi ale subconştientului: de unde viitorul ucenic Mason va trebui
să evadeze către lumină. În euharistie, apa amestecată cu vin constituie un
sistem dual fundamental al creştinismului, forţa activă a vinului fiind
amestecată cu elementul pasiv al apei, aluzie directă la dubla natură a lui
Iisus Christos: Dumnezeu si Om.
Primul mare simbol al apei este acela de origine a vieţii. Îl aflăm prezent în toate culturile
lumii Spirituale. În hinduism, anumite alegorii tantrice prezintă apa ca fiind suflul
vital, leagănul vieţii, celebra prana.
În tradiţiile ebraice şi creştine, apa semnifică originea creaţiei; ea este
mamă şi matrice, obârşie a toate câte sunt, manifestarea transcendenţei şi, de
aceea, considerată hierofanie.
Apa simbolizează izvorul vieţii spirituale (duhul) dăruit de Dumnezeu şi, nu de
puţine ori, refuzat de oameni. Însuşi Mântuitorul Iisus Christos trimite la
acest simbolism, atunci când vorbeşte cu femeia din Samara: “ Cel ce va bea apă din apa pe care i-o voi da
eu, nu va mai înseta în veac. Căci apa pe care i-o voi da eu se face în el izvor de apă curgătoare spre
viaţă veşnică”. Astfel, apa, care în Vechiul Testament este simbolul
originii vieţii, devine, în Noul Testament, simbolul originii Spiritului.
Al doilea mare simbol al apei este acela de mijloc de purificare rituală. Din Islam până în Ţara
florii de cireş, de la creştini până la taoişti, botezul, spălarea sau
stropirea cu apă (abluţiunea), joacă un rol esenţial în toate ritualurile de
iniţiere. “ Apa este, prin natura ei divină, hărăzită curăţeniei
spirituale”.
Dintotdeauna a
existat o credinţa populară cu privire la forţa purificatoare – sacră şi
sacralizantă – a apei. Rugăciunea musulmană nu poate fi facută, cum se cuvine,
decât daca cel care se roagă s-a purificat prin abluţiuni rituale. În
Indonezia, dansatorii “ Ritualului de dezlegare” sunt stropiţi cu apă sfinţită,
pentru a fi purificaţi, dezlegaţi de păcate. În templul zeiţei Isis, din Egiptul
antic, apa simboliză îngerul care vine şi purifică pe cei care urmează a fi iniţiaţi.
În spaţiul creştin, apa de botez are menirea – ca sacrament – de a spăla toate
păcatele moştenite de la strămoşi. Băile rituale din marile fluvii ale lumii,
cazanele lustrale din Knossos, termele romane, băile ezoterice care precedau
Misterele Eleusine, toate aveau funcţia de purificare spirituală.
În ceremoniile iniţiatice de astăzi, din templele
brahmanilor tibetani – ca şi în ziguratele sumeriene în urma cu cinci milenii –
apa reprezinta, pe lângă simbolul purificării, şi semnul sacru al angajamentului
luat de postulant. În Masoneria Modernă, proba apei, prin care trebuie să
treacă neofitul pentru a deveni ucenic, semnifică, pe langă celelalte
conotaţii, şi sensul asumării unui angajament sacru faţă de Ordin.
Al treilea mare simbol al apei se regăseşte în substanţa verbului a “ regenera”. Apa transformă
vechiul în nou. Murdarul, în curat. Materia, în spirit. Prin jertfă benevolă, în
proba apei, aspirantul la ucenicia masonică se regenerează pe sine, îşi
împrospătează energiile vitale, devine mai bun. Mai uman. Lumina renăscută din
ritualul apei are un nume precis: iubirea
de oameni. Aşadar, pe lângă simbolul de izvor al vieţii şi virtutea ei
purificatoare, apa rituală este şi o putere soteriologică, de unde vine
regenerarea. Renaşterea. În acest mod, apa dobândeşte sens de eternitate. Apa
vie – din proba apei – uneori dulce, alteori amară, se prezintă ca un simbol cosmogonic
plurivalent. Ea este o fereastră spre veşnicie, tocmai
pentru că stă la Izvoarele Spiritului, purifică şi regenerează.
Semnificaţiile
simbolice ale apei pot fi reduse la trei teme dominante: origine a vieţii,
mijloc de purificare, centru de regenescenţă. Ea reprezintă infinitatea
posibilităţilor, simbolul fertilităţii, inţelepciunii, harului şi virtuţii. E
simbolul universal de fecunditate. Dacă muntele indică gândirea ascensională,
apoi apa semnifică gândirea orizontală. Ca masă nediferenţiată, ea conţine
sămânţa primordială, toate semnele unei dezvoltări viitoare, dar şi toate
ameninţările de resorbţie. Ca toate simbolurile, apa comportă sensuri diametral
opuse: ea este generatoare de viaţă şi generatoare de moarte, creatoare şi
distrugatoare.
Apa este unul din cele 4 elemente
esenţiale din care s-a creat universul în miturile cosmogonice ale popoarelor
lumii. Simbol al materiei prime, al stihiei regenerării şi al izvorului vieţii.
Este un simbol ambivalent, substanţa primordială din care iau naştere toate
formele şi în care ele revin prin regresiune.
Basmele noastre vorbesc de apa vie şi
apa moartă. E stihie purificatoare (apa lustrală). Este asociată principiului
feminin, matern şi lunar, inconştientului, tenebrelor psihismului feminin,
adâncurilor psihismului uman. E arhetipul tuturor legăturilor; e liant
universal, dar şi un element care separă şi dizolvă. E un simbol al inconstantei
şi perisabilităţii formelor şi al scurgerii neîncetate a timpului. Se opune
focului masculin şi lumii minerale („Apa trece si pietrele rămân"). .
Cuvântul
"apă" înseamnă apă obişnuită, pe de o parte, şi apa cea vie, apa
vieţii, pe de altă parte.
Pâinea este rezultatul
unei activităţi laborioase a agricultorului şi trecută prin numeroase
faze de transformare culturală, pâinea e simbolul muncii tăranului si întruchiparea
hranei esenţiale a omului. E privită ca un aliment spiritual şi ca darul cel mai
de preţ al cerului. În fiecare zi, creştinul se roagă pentru ,,Pâinea
noastră cea de toate zilele". Este unul din simbolurile esenţiale ale lui Iisus
Hristos, care spune despre sine: „Eu sunt pâinea vieţii" (loan, 6.
35). E prezentă la toate mesele rituale şi în toate misterele patronate de divinităţile câmpului şi ale vegetaţiei (Dionysos,
Attis, Cy-bele, Demetra).
Pâinea - în
anumite contexte (atunci când e prezentă în opoziţie cu “piatra” -
nemanifestarea, nemişcarea, potenţialul din care iese viaţa) simbolizează
manifestarea, viaţa, mişcarea, schimbarea; în alte contexte reprezintă hrana
spirituală, cunoaşterea care ne permite să întronăm în noi Binele şi Adevărul.
La primii creştini, frângerea pâinii era un
act al comuniunii; în cadrul tainei împărtăşaniei
(euharistiei), pâinea şi vinul se prefac în trupul şi sângele lui Iisus.Vinul e
simbolul sângelui şi întruchipează un principiu contemplativ, iar pâinea semnifică trupul şi se asociază vieţii active, în
unele ceremonialuri, pâinea e asociată cu sarea. Ele se oferă la primirea unor
înalţi conducători, exprimând dorinţa comunităţii ca aceştia din urmă să le asigure bunăstarea materială, semnificată prin pâine, si păstrarea nealterată a tradiţiilor, sugerată de sare — simbol
al incoruptibilităţii, permanenţei şi înţelepciunii.
Între toate acestea, cea mai importantă este
dimensiunea cuvântului pâine, adică tot ce poate fi mai material. Pe de o
parte, este vorba de pâinea obişnuită cu care ne hrănim zilnic, pe de altă
parte, de pâinea vieţii, despre care Mântuitorul zice: "Eu sunt pâinea
vieţii, cine va gusta din Mine nu va flămânzi în veac". Pâinea semnifică jertfă a omului şi simbol al
comuniunii eclesiale.
Darurile de pâine şi vin aduse de credincioşi pentru
Sfânta Liturghie simbolizează însăşi fiinţa lor trupească şi sufletească pe
care ei o aduc ca jertfă lui Dumnezeu, sub această formă. Spre deosebire de
alte alimente care se consumă în starea lor naturală, neprelucrată, pâinea şi
vinul sunt obţinute prin munca, strădania şi priceperea omului, deci prin efort
şi cheltuială de energie. Înainte de a fi sfinţite la slujba Sfintei Liturghii,
ca daruri de jertfă, ele sunt, să zicem aşa, deja sfinţite prin truda şi
sudoarea omului, ceea ce le dă o valoare deosebită ca materie de jertfă. Pe de
altă parte, pâinea, făcută din atâtea boabe de grâu strânse laolaltă, ca şi
vinul rezultat din zdrobirea în acelaşi teasc a atâtea ciorchine şi boabe de
struguri, simbolizează unitatea sau comuniunea spirituală care leagă între ei
pe toţi membrii, făcând toţi un singur trup.
Din punct de
vedere al simbolisticii pâinea reprezintă elementele primordiale: pământul
(recolta este rodul său), apa, focul. Aşadar pâinea nu este doar alimentul atât
de necesar, pomenirea sa în rugăciune întruchipând şi hrana spirituală. Dacă la
nuntă colacul miresei este un însemn al belşugului, fertilităţii, norocului în
viaţă, în ritualurile trecerii, la ursitori şi pomană, azimele, din aluat
nedospit unse cu miere au rolul îmbunării, îndulcirii trecerii prin viaţă a
omului şi a spiritului către cealaltă lume.
Pâinea, străvechi
simbol al vieţii, şi sarea, „mama lui Dumnezeu“, cum este denumită în zicerile
din popor, au constituit, pentru români, două elemente cu caracter sacru. Poate
cel mai cunoscut ritual în care sunt incluse ambele rămâne cel al întâmpinării
oaspeţilor cu pâine şi sare, în semn de dragoste, bunătate şi omenie.
Luând diferite
forme, pâinea îl însoţeşte pe om de-a lungul vieţii, în momentele de bucurie,
dar şi la necaz. Iar acest lucru este vizibil şi astăzi în comunităţile
tradiţionale, în diverse momente de peste an.
Pâinea
este considerată o fiinţă vie. Ciclul vegetal al bobului de grâu trimite cu
gândul la moarte – resurecţie, stabilind anumite punţi de trecere între ciclul
vegetal al grâului - forma sa finită, pâinea, şi ciclul vieţii umane. Ca
urmare, de la leagăn la mormânt şi de-a lungul întregului calendar, care
marchează şi reperele ciclului de viaţă vegetală, riturile utilizează pâinea ca
metaforă a fiinţei umane şi a fertilităţii.
Painea se refera
în mod tradiţional la viaţa activă, iar vinul la cea contemplativă, pâinea la
micile mistere, iar vinul la marile mistere. Miracolul inmulţirii pâinilor are
un caracter cantitativ, iar transformarea apei în vin , de la nunta din Cana
Galileii are un caracter calitativ.
Din punct de
vedere simbolic , regăsim două aspecte, unul referitor la puterea
transformatoare a pâinii ce conduce la
evoluţie spirituală, dar şi un aspect
sacrificial, privind păinea ca jertfă
daruită lui Dumnezeu.
Corpul este
locul originar unde se înscrie separaţia dintre afară şi înăuntru (exo şi
eso-teric). Comunicarea corpului cu exteriorul se face în două moduri: în
raport cu trupul, omul e dependent de exterior prin hrană; al doilea corp al
omului este un ”corp al milei” pe care îl primim prin hrană (”Dă-ne nouă pâinea
noastră cea de toate zilele”). Locul in care ingeram painea este gura. Când omul dă ceva din interioritatea sa, locul de comunicare
este acelaşi, prin cuvânt.
Dacă un corp primeşte pietre în loc de
pâine, activitatea lui moare. La fel se întâmplă şi în cazul sufletului:
respectul, stima, devotamentul sunt substanţe hrănitoare ce asigură sănătatea
şi puterea activităţilor lui în general şi a cunoaşterii în
special. Pe când dispreţul, antipatia şi denigrarea paralizează şi distrug
forţa cunoaşterii.
Vă îmbrăţişez şi fie ca divinul să ne hrănească cu pâinea vieţii şi să ne
astâmpere setea de cunoaştere cu apa cea vie! Iar noi să ne hrănim unii pe alţii
cu iubirea de oameni!

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu