Se spune ca regele
Tyrului l-a trimis pe renumitul meseriaş Hiram, în calitate de Mare Arhitect,
la curtea regelui Solomon, cu scopul de a conduce înaltarea unui templu dedicat
lui Dumnezeu de catre regele iudeilor. Hiram avea în subordinea lui 300 000
lucrători veniţi din toate ţările Pamântului, fiecare vorbind limba sa proprie.
Aceşti lucrători au fost împărţiţi după cât de multă meserie ştiau în urmatoarele
categorii: Ucenic, Calfă, şi Maestru. Evident, Maestru Maestrilor, Marele
Arhitect al Templului lui Solomon era Hiram.
Hiram Abif era un
maestru în deplinul înţeles al acestui termen: priceput şi talentat în
săvarşirea oricăror lucrări in piatră, în lemn şi în aramă, în argint şi în aur, în vopseluri şi în
şlefuirea pietrei etc. Stăpânea misterele Geometriei sacre şi arcanele Artei
Regale, cunoştea rezistenţa materialelor de construcţie, mânuia cu abilitate
Compasul şi Echerul, firul cu plumb, mistria şi rigla de nivel, ciocanul şi
dalta, barda şi rindeaua. Deţinea secretele echilibrului spaţial, ale secţiunii de aur, rostul pietrei
unghiulare, armonia formelor şi taina raportului dintre foc şi metal, dintre
lumină şi umbră. Dar ştia, totodată, să pătrundă şi în misterele sufletului
omenesc, cunoştea puterea magică a cuvântului.
În zilele de plată,
ucenicii se grupau în spatele coloanei Jakin a templului, calfele lânga coloana
Boaz, iar maeştrii în camera din mijloc. Trei calfe vroiau să obţina gradul de
maestru deşi nu deţineau cunoştinţele necesare. Ştiind că Hiram avea obiceiul
de a vizita la prânz lucrările efectuate, cei trei l-au aşteptat la câte o
poartă a templului cerându-i deconspirarea parolei de Maestru. Refuzaţi, l-au
lovit şi omorât pe Hiram cu uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi
ciocanul de lemn (maiul), devenite apoi simboluri în Franc-Masonerie: rigla
reprezinta precizia în execuţie, compasul - corectitudinea tranşantă în acţiune,
iar ciocanul de lemn - voinţa aplicată.
Locurile în care
Hiram a fost lovit au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul -
sediul vieţii materiale, inima - sediul sufletului şi fruntea - sediul
inteligenţei. Hiram a fost asasinat de cele trei calfe ce reprezintă pericolele
care ameninţă progresul uman: Ignoranţa, Invidia si Fanatismul.
Trupul celui ucis
a fost înhumat într-o movilă solitară de pamânt din Libanul de azi, iar pe
mormânt i s-a pus o tijă de acaccia, arbore sacru la egipteni, ce simbolizeaza
Inocenţa, Reînnoirea si Metamorfoza.
Principala căutare
iniţiatică a masonilor vizează recuperarea ,,cuvântului pierdut", adică a
parolei de meşter pe care Hiram refuzase s-o divulge. Acest cuvânt s-ar fi
pierdut odată cu dispariţia Marelui Maestru al Templului. Astfel, mitul susţine
că trei meşteri au plecat în căutarea lui Hiram şi i-au descoperit mormântul,
datorită ramurii de acacia. Hiram Abif este considerat Maestrul fondator al
Masoneriei antice; fiind şi primul Mare Maestru
al francmasonilor. Ritualul Masoneriei Universale a facut din viaţa si moartea lui Hiram Abif o
dramă simbolică, în ceremonia de iniţiere în gradul al treilea – Maestrul Mason
– candidatul fiind identificat cu Hiram Abif, iar viaţa şi moartea lui se
transformă în mit iniţiatic.
Ce se înţelege ,
însă , dincolo de această legendă? La care templu se referă povestirea? La un templu care este
încă incomplet şi neterminat, la un templu pe care nimeni nu-l poate construi
cu mâinile. Este acel templu ale carui materiale de construcţie sunt doar
tipuri şi simboluri. Materialul pentru acest templu sfânt îl reprezintă
sufletele oamenilor şi totodată pietrele vii, ca şi artizanii şi lucrătorii la
această lucrare divină.
Dar, în timpul
construcţiei acestui templu ideal, ceva s-a întâmplat, ceva care a distrus
planul şi a întârziat lucrările pe o perioadă nedefinită. Aceasta a fost
Căderea Omului, conspiraţia calfelor.
În Cartea Genezei
acelaşi subiect este relatat sub forma alegorică a lui Adam şi a Evei. După cum
se ştie, ei au fost creaţi să fie perfecţi şi fericiţi, dar planul Creatorului
a fost anulat din cauza neascultării. Păcatul lor corespunde exact celui
săvârşit de conspiratorii noştri constructori. Lor li s-a interzis să mănânce
din Pomul Cunoaşterii, iar în limbaj masonic ei aveau obligaţia de a nu încerca
să smulgă secretele unui grad superior, pe care ei nu-l atinseseră.
Iar construcţia
este amânată până când timpul şi împrejurările pe care noi le vom crea, ne vor
înapoia secretele pierdute ale naturii noastre şi ale ţelului divin din
noi.Tragedia lui Hiram Abif nu este povestea uciderii unui om oarecare, a unui
individ. Ea este parabola unei pierderi cosmice universale, alegoria eşuării
unui plan divin. Noi nu ne confruntăm cu vreo calamitate care se produce în
timpul înălţării unei construcţii într-un oraş răsăritean, ci cu dezastrul
moral al întregii omeniri. Hiram este ucis, cu alte cuvinte , facultatea
înţelepciunii luminate este îndepărtată de la noi. Din cauza acestui dezastru,
lumea de acum este o lume a imperfecţiunii cunoaşterii, a capacităţilor
limitate, a unei fericiri efemere, a unui efort veşnic, a morţii şi a nenumaratelor
dureri şi amărăciuni.
Templul naturii
noastre umane nu este terminat, iar noi nu ştim cum să-l terminăm. Lipsa
planurilor şi a schiţelor, prin care să punem în ordine viaţa noastră
individuală şi socială, ne arată tuturor că o uriaşă calamitate s-a abătut
aspura neamului omenesc. Absenţa unui principiu clar şi călăuzitor în viaţa
oamenilor ne aminteşte de confuzia totală în care cădem în absenţa acelei
Inţelepciuni Supreme, personificată de Hiram şi care face ca orice minte care
reflectează asupra acestei probleme, să atribuie această catastrofă fatală
dispariţiei lui misterioase.
Noi tânjim cu
toţii după acea lumină şi înţelepciune care au dispărut pentru noi. Asemenea
ucenicilor care caută trupul lui Hiram, tot aşa şi noi, pe alte căi, căutam ceea
ce s-a pierdut. Mulţi dintre noi nu
descoperă nimic important toata viaţa. Noi căutam toate acestea în plăcere, în
muncă, în orice alte ocupaţii ale vieţii noastre. Căutăm rezolvarea acestei
probleme în preocupări intelectuale, în religie, în Masonerie, iar cei ce caută
mai intens, mai adânc, sunt cei pe care această pierdere îi afectează în cea
mai mare masură, şi îi face să strige: ” Învăţătorul este căzut la pământ” sau aşa cum stă scris în Scripturile creştine,
„Ei L-au luat pe Domnul meu, şi nu ştiu unde L-au pus”.
Hiram Abif a fost
ucis. Lumina strălucitoare şi înţelepciunea destinate călăuzirii şi iluminării
omenirii sunt pierdute pentru noi. Toată flacăra luminii şi cunoaşterea
perfectă, care urmau să fie ale noastre, dispar pentru neamul omenesc, dar în
Providenţa Divină încă ne mai rămane o lumină care pâlpâie în Est. Într-o lume
a întunericului, din care parcă soarele a dispărut, noi mai posedăm încă cele cinci simţuri şi facultăţile noastre raţionale cu care putem gândi, şi acestea ne oferă secrete surogat care trebuie să ne împlinească inainte de a le căpăta pe cele autentice.
Dar unde este
îngropat Hiram? Oare unde se află acest mormânt? Poate fi el localizat?
Mormântul lui Hiram suntem noi înşine. Fiecare dintre noi este asemenea unui
mormânt în care este îngropat Maestrul ucis. În centrul nostru, mai adânc decât
poate tăia un bisturiu sau decât ar putea pătrunde orice cercetare, zace
îngropat principiul vital şi nemuritor, raza de lumină care pâlpâie şi care ne
face legătura cu centrul Divin al
întregii vieţi; această lumină nu se stinge niciodată cu totul, oricât de
neorânduite şi imperfecte ar fi vieţile noastre.
Noi suntem mormântul
Maestrului. Lumina conducătoare pierdută este îngropată în centrul nostru. Atunci , ce este acest „Centru”, prin a cărui renaştere putem spera să obţinem secretele naturii noastre pierdute?
Noi putem medita asupra acestor lucruri cu ajutorul analogiilor. Asa cum Viaţa şi Voinţa Divină reprezintă centrul întregului univers şi îl
conduce, aşa cum soarele este centrul
dătător de viaţă al sistemului nostru solar, controlând şi dând viaţă
planetelor ce se rotesc în jurul lui, tot astfel, în centrul tainic al vieţii omului luat ca
individ, există un principiu vital, nemuritor, spiritul şi voinţa spirituală a
omului. Aceasta este facultatea graţie căreia, atunci când o descoperim , nu
putem greşi.
Una din lectiile moralizatoare oferite de legenda lui Hiram
Abif este aceea a credinţei si consecvenţei în propriile idealuri înalte. Gradul
de Maestru este gradul suprem al Lojilor Albastre, reprezentând summum-ul tuturor
învãtãturilor acumulate de candidat pe parcursul ceremoniilor gradelor
precedente. Acest grad reprezintã sublimul Francmasoneriei Simbolice; dacã se
învatã numai faptul cã viata, moartea si pasajul la gradul de Maestru sunt
elemente ale unei simple drame, având ca scop propovãduirea fidelitãtii, a
credintei si a fortei de caracter, atunci totul nu este decât o simplã lectie
de moralã, si nu asta înseamnã adevãrata Luminã. Va continua el sã trãiascã
dupa moarte? este de fapt întrebarea la care încearcã sã dea rãspuns ritualul
acestui Grad, prin cercetarea amãnuntitã a naturii umane. Nu propovãduiește un
crez, o dogmã, doctrinã sau religie ci aratã doar cã existã nemurirea. Responsabilitatea
constantã a unui Maestru Mason este aceea de a pãstra nepãtatã reputatia
Frãtiei, în primul rând prin comportamentul sãu ireproșabil, care îl va
recompensa cu stimã și încredere din partea celorlalți.
Vă îmbrăţişez şi fie ca Dumnezeu să ne arate drumul catre propriul nostru
Centru!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu